Mezinárodní cíle měla firma SAPELI již od prvopočátků. Nejdříve to tedy zkusila v okolních státech, byť poptávka přicházela i z exotiky jako je blízký východ. „Dnes nás oslovují z Pobaltí, Skandinávie, Velké Británie, pravidelně obchodujeme s Kanadou, velkou zakázku před třemi lety jsme realizovali v Kazachstánu, letos jsme dodávali na Maltu,“ řekl v rozhovoru o zahraničních ambicích SAPELI obchodní ředitel firmy Marek Sedlák. Velké plány má ale SAPELI především v Německu a Rakousku. Aktuálně jde na export 13 procent produkce největšího domácího výrobce dveří na míru.
Který ze zahraničních trhů je pro vás nyní prioritou?
Nejsilnější je historicky Slovensko, následuje Rakousko a Německo. Je to logické. Aktuálně se soustředíme na masivnější vstup do Německa a Rakouska, kde chystáme nový obchodní model. Zaměření se pouze na cenu zde totiž nemůže fungovat. Naše silné stránky jsou jinde, v šíři portfolia, ve schopnosti vyrábět velké série na nejmodernějších technologiích a z prémiových materiálů. Zároveň ale dokážeme realizovat atypické a různě složité zakázky, které jsou mnohdy doslova šité na míru.
Na co SAPELI v zahraničí naráží?
Naší nevýhodou je to, že se nemůžeme opřít o sílu značky tak, jak je tomu v tuzemsku. V Čechách se při vyslovení SAPELI zákazníkovi automaticky značka spojí s dveřmi. Věřím, že v posledních letech se podařilo značku v ČR vyprofilovat tak, že to nejsou jen tak nějaké dveře, ale kvalitní dveře s širokým výběrem ale i perfektně vyškoleným týmem prodejců. Čechy jsme už naučili, že u dveří je důležité se nedívat jen na jejich povrch. Důležité je, co se schovává pod ním, jaké materiály, jaké technologie se používají. Značku SAPELI Češi také vnímají jako tu, která pomáhá kultivovat jeho životní prostor a dotvářet krásny domov.
Vybudovat takové spojení SAPELI = dveře chcete také v zahraničí?
V takovémto rozsahu budovat pozici značky to není náš aktuální cíl. V Německu a Rakousku se chceme zaměřit na náročnou klientelu, která má velmi často individuální požadavky, spolupracuje s architektem případně designérem. Chceme oslovit lidi, kteří jsou nároční a nevybírají si z typových modelů, ale chtějí si interiér do posledního detailu sladit včetně povrchů podlah, obkladů, schodiště či nábytku. Atypické řešení je ale složitější i na realizaci, je potřeba konzultovat připravenost stavby průběžně. Svá specifika může mít i samotná montáž.
Co zákazníci v zahraničí nejčastěji poptávají?
Naši zákazníci nejvíce poptávají různá designová řešení, která často vyžadují nadstandardní rozměry, prémiovou povrchovou úpravu v kombinaci s jednoduchými a čistými prvky jako jsou skryté zárubně a panty, různé kombinace odolností a bezpečnostních požadavků nebo atypické způsoby otvírání. Co překvapí většinu zákazníků je to, že nabízíme kompletní skleněný program v podobě celoskleněných dveří a stěn, které dokážeme vhodně kombinovat s klasickými dřevěnými dveřmi. Reagujeme na různé skutečně velmi atypické požadavky, například na přání zákazníka jsme jako otvírací madlo použili golfové hole, nebo pro architektku jsme ztvárnili oblíbené umělecké dílo do skleněného prvku, když jsme využili vlastní technologii v našem výrobním závodě zpracovávajícím sklo.
To vlastně popisujete nabídku SAPELI Unlimited – tedy značky, která se na prémiovou klientelu v ČR zaměřuje již několik let...
Právě pro naplněný těchto speciálních požadavků vznikl prodejní koncept SAPELI Unlimited. Jeho první unikátní showroom byl otevřen před téměř dvěma lety v pražském Karlíně. Využívá jiný způsob prodeje, neprezentuje jednotlivé modely, spíše se snaží navodit tvořivou atmosféru pomocí několika zajímavě zpracovaných dveří včetně unikátního dveřního systému MUTEO. Ten měl světovou premiéru na BAU v Mnichově 2019, následně získal téměř všechny prestižní designová ocenění včetně Red Dot a nyní je v tomto unikátním showroomu výhradně prodáván. Karlínský showroom nabízí klientům a jejich architektům prostor pro jednání s šálkem dobré kávy, led obrazovkou, kde si lze ve skutečné velikosti promítnout vybranou variantu dveří a třeba i sladit barevně s podlahou a stěnou. Pro technické detaily slouží design bar, který obsahuje téměř 400 samostatných technických detailů, které zákazník při výběru dveří využívá.
A s touto nabídkou jste šli do Německa a Rakouska?
Ano, právě tento koncept chceme využít i při expanzi na naše největší trhy – Rakousko i Německo. Za tímto účelem byly založeny v těchto zemích dceřiné společnosti, které zde budou prodej realizovat. V Německu jsme našli vhodného obchodního partnera, který si nás vyhlédl právě na BAU, zaujalo ho MUTEO a domluvili jsme se na spolupráci právě na prodeji tohoto unikátního výrobku a dalších prémiových řešení. Vnímá, že jsme schopni naplnit ty nejvyšší požadavky na kvalitu a zároveň poskytnout prvotřídní servis za konkurenceschopnou cenu. Aby se o tom přesvědčil navštívil osobně jak náš výrobní závod, tak SAPELI Centrum v Jihlavě a samozřejmě karlínský showroom SAPELI Unlimited.
Prodejny již tedy v obou zemích fungují?
V Rakousku se zaměříme na prémiovou klientelu zejména ve Vídni, kde plánujeme přímo otevření showroomu SAPELI Unlimited. Momentálně vybíráme vhodné prostory. V obou zemích otevřeme prodejny do konce tohoto roku. Jednáme ale i s dalšími potenciálními partnery, momentálně z Maďarska, zvažujeme samozřejmě i Bratislavu.