Socha Svobody. Kromě New Yorku a Paříže ji nově najdete také v Karlíně. Umělecké dílo Socha Svobody streetového umělce Michala Škapy alias Trona a architektky a interiérové designérky Pavly Doležalové ze studia Unarch je nově umístěno v showroomu SAPELI Unlimited v budově Butterfly. Veřejnost ho může obdivovat v tomto unikátním showroomu, který je designovou laboratoří nabízející architektům a jejich klientům pohodlný prostor k tvorbě interiérů.
Co Vás dva svedlo tedy dohromady?
Pavla: Láska ke světlu!
Michal: Jak jsme se potkali? Náhodou, ale náhody neexistují, že ano.
Pavla: Potkali jsem se na výstavě. My se s Michalem známe už dlouho, od našich mladých let, ale neviděli jsme se po nějakou dobu. Osudová byla ale výstava Duo Neone v Trafo galerii, kde Michal vystavoval svoje obrazy a objekty se zakomponovanými neonovými trubicemi. Já miluji světlo. Dělám interiéry na zakázku a strašně ráda pracuji se světlem. Takže to se mi na té výstavě moc líbilo.
Michale, jaký vztah máte vy ke světlu a proč se ve vašem díle objevují dost často právě neony?
Michal: S neonovými trubicemi pracuji zhruba od roku 2005. Neon je skvělá věc. Je to technika, která využívá svítících vlastností plynu, má unikátní barevnou škálu a trubice se dají zajímavě tvarovat. Je to řemeslná ruční práce. Skláři, co tvarují ty trubice, mají můj velký obdiv.
Tato technika nicméně dnes už není tak častá jako dřív, kdy se tvarované neony používaly i v označení různých obchodů a na štítech domů apod. Díky novým technologiím a využíváním jiných druhů zdrojů reklamního osvětlení a typů sign makingu, jsou neony na úbytě a toto řemeslo postupně mizí.
Já neonové trubice využívám jako součást obrazů, později jsem je začal používat i samostatně a dělat z nich různé světelné objekty. Poprvé jsem je zahrnul do sestavy v roce 2015, kdy jsem vytvořil obraz se soustředěnými kružnicemi a chtěl jsem na něm jednu tu kružnici zvýraznit. Postupně jsem to začal používat dál, právě v kombinaci s plátnem, kde plátno je vždy perforované a neony jím prostupují a vypadá to, jako kdyby to z toho přímo vyplynulo.
První samostatnou světelnou instalaci jsem navrhoval v rámci Signal festivalu v roce 2017. Do Žižkovského Atria jsem udělal světelnou sochu Zjevení. Ta postava se vztahovala k duchu tohoto místa, odsvěcené barokní kaple. V současné době je v soukromé sbírce.
Jak vzniklo vaše společné dílo? A proč právě Socha Svobody?
Pavla: Vzniklo na popud firmy Apolo - Vše pro interiér. To je firma, se kterou spolupracuji léta na realizacích interiérů. Od nich přišlo zadání zpracování tématu Sochy Svobody. Nám se to jako téma moc líbilo. S ohledem na dnešní dobu a toho, co se poslední měsíce děje ve světě vzhledem ke koronaviru a tak dále.
Michal: Ano, taková Socha Svobody Nesvobody.
Pavla: A ta hlavní myšlenka byla, propojit Michalovu tvorbu s novým materiálem. Vytvořit transparentní dílo, do kterého budete mít možnost, svobodu nahlédnou dovnitř. A ty jeho vrstvy, jak s nimi pracuje na plátnech vlastně otočit tak, že místo toho, aby neony byly nad kresbou, tak jsou pod ní, protože ta kresba bude vytvořena na skle. Můžete tak prostupovat díky průhlednosti do nitra, kde jsou umístěny další vrstvy, vnitřnosti Svobody. Právě ty neony.
Michal: Dobré bylo i to, že jsme do tohoto díla šli dost po hlavě. Ale to se mi na tom líbilo. Někdy není nutné nad věcmi hloubat roky. A my jsme se vzájemně dobře inspirovali.
Pavla: Vlastně nikdo pořádně nevěděl, jak to bude vypadat. A protože spolupracuji s firmou SAPELI Unlimited, bylo dílo koncipováno a navrhováno právě pro pražský showroom v Karlíně. A i pro ně to byl do poslední chvíle moment překvapení.
Mohli byste nám teď trochu vaši Sochu Svobody popsat detailněji?
Michal: Je to light box, který je celý průhledný. Jeho zadní a boční stěny jsou z plexiskla. Přední stěna je skleněná, dvouvrstvá. Na tu první vrstvu jsem vytvořil stylizovaný obraz Sochy Svobody, takovou rychlejší svižnou malbou, doplněnou právě různými gestickými tahy a tajnými vzkazy, protože to máme oba rádi. Je to celé barevné a za touto kresbou jsou umístěny ty neony, které jsou opět vrstvené.
Pavla: Ta kresba je umístěna na skle, což pro Michala byl nový materiál, na který svoji tvorbu nanášel. A sklo bylo zvoleno záměrně, protože já jsem hodně řešila, jak to dílo ochránit před poničením. A díky tomu, že Sapeli Unlimited je dceřinou společností firmy SAPELI a.s., která vlastní továrnu zabývající se zpracováním tabulového skla a mající technologické vybavení, které umožňuje zapéct k sobě dvě vrstvy skla, takže to, co je umístěno mezi, zůstane nedotknutelné a nezničitelné, jsme nakonec zvolili právě tento materiál jako podklad pro Michalovu uměleckou tvorbu.
Michal: Ano, to bylo nové a bavilo nás, jak i jednotlivé barvy reagují na teplotu v peci a cíleně jsme vybrali právě takové barvy a techniku, aby to dílo ještě výtvarně více podtrhlo.
Pavla: Mě se na tom díle líbí nejvíc, že je vidět dovnitř. Díky světlu z neonových trubic a reflexi okolních ploch z plexi a skla, se celé dílo množí uvnitř do nekonečna. A zde se objevuje další rovina působení tohoto díla. Ta nekonečná reflexe. Já jak pracuji hodně s prostorem, tak mám ráda, když se ty prostory různě prolínají a narušují tak vlastní hranice. Tohle dílo je právě geniální v tom, že je to zvenku jednoduchý průhledný box a díky té vnitřní odrazivosti se tyto jeho vlastní hranice narušují a vy máte najednou pocit nekonečna. A ta jeho hranice vlastně zmizí. Stejným způsobem působí i to, jak Socha díky tomu světlu láká z dálky. Jak působí mimo své hranice. A stejně to funguje i zevnitř. Vzhledem ke svému umístění na showroomu SAPELI Unlimited, kde je prosklená fasáda a interiér přímo komunikuje s okolním parterem, tak se ta Svoboda propisuje ven, jak se sama odráží v těch skleněných výlohách. Zevnitř to působí dojmem, že Socha stojí venku. A všechny tyto úrovně tvoří vlastně dimenze té Svobody.
Na tom tématu se nám hrozně líbilo, že to je něco, co je aplikovatelné na jakoukoliv dobu.
Michal: Téma svobody je v každé době důležité. A za mě i ten aspekt, že člověk vidí skrz tu slupku dovnitř a může analyticky nahlížet na vnitřnosti té svobody a tím si hraje s myšlenkou hledání pravdy a odpovědí na různé své otázky.
A co bude dále? Pracujete na nějakém dalším společném díle? Bude tato Vaše tvorba pokračovat?
Michal: Toto byl výkop, projekt, na kterém jsme si naši spoluprací vyzkoušeli a jelikož to velice dobře zafungovalo a vzájemně se s Pavlou inspirujeme a podněcujeme k novým myšlenkám, založili jsme tvůrčí dvojici. Říkáme si MAGIC CREW. Myslím, že je před námi zajímavá budoucnost. Chceme se dál věnovat tvorbě jedinečných objektů a bude to vždy navrhované do konkrétního prostoru nebo pro konkrétního klienta.
Pavla: Chceme propojit moji a Michalovu tvorbu a posunout je na další úroveň.
Unikátní dílo z dílny MAGIC CREW bude k vidění v Karlíně v showroomu SAPELI Unlimited od dubna zhruba do léta. Špičkový design je to, co spojuje dílo předních umělců a značku SAPELI Unlimited. Ta je novým prodejním konceptem zaměřeným na náročné zákazníky a architekty. Je designovou laboratoří a k představám klienta nebo architekta přistupuje individuálně, nabízí prémiové prvky a materiály. Výsledkem jsou nejlepší realizace na míru, které vznikají vždy v těsné osobní spolupráci.